Door het innovatieve karakter van de reissector is er de laatste jaren meer reis- en vakantieplezier gekomen. De wetgever heeft dan ook een platform opgericht om de consument/reiziger te beschermen.
De reiscontractenwet van 1994 verplicht voldoende garanties, zoals de Europese Richtlijn in haar artikel 7 bepaalt. Het KB van 1997 verplicht die garantie te waarborgen in de vorm van een verzekering. Een meer uitgebreide toelichting is te vinden door te klikken op onderstaande link.
http://economie.fgov.be/nl/binaries/law_voyages_nl_002_tcm325-57119.pdf
Het Garantiefonds Reizen of GFG® treedt hier op als onderlinge verzekeringsvereniging. Een privé-initiatief door en voor de reissector, maar geen commerciële organisatie die winst moet maken.
De aangesloten reisorganisatoren, reisbemiddelaars en reisbureaus betalen een bijdrage in de vorm van een zeer klein percentage op hun omzet. Hiermee wordt naast de werkingskosten, de schadegevallen van getroffen reizigers betaald. Deze bijzondere garantie kost niets aan de reiziger.
Naast haar grote preventieve taak om elk potentieel faillissement in de reissector vroegtijdig op te sporen en te vermijden, wordt ervoor gezorgd dat iedereen die reist, vakantiegangers in binnen- en buitenland, dichtbij en wereldwijd, kunnen rekenen op bescherming en diensten van het Garantiefonds reizen.
Er is dus enkel tussenkomst bij een faillissement van een reisorganisator, reisbemiddelaar of reisbureau. Men kan geen beroep doen op dit Fonds voor klachten over de reis, een annuleringsverzekering, een verzekering tegen ziekte, tegen verlies van bagage,…Voor deze zaken zijn er gespecialiseerde bedrijven/organisaties actief.
WELKE DIENSTEN DEKT HET GARANTIEFONDS REIZEN ?
Nog niet vertrokken?
Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel betaalt het Garantiefonds uw voorschot of reissom terug, zodat u geen geld verliest en eventueel een andere reis kunt kiezen. De tweede mogelijkheid is dat GFG® er toch voor zorgt dat u op reis kunt vertrekken, maar dat hangt af van een aantal zaken. Er wordt steeds gekozen voor de meest efficiënte oplossing. Zaken die niet in de kostprijs van uw reis zijn inbegrepen, worden uiteraard niet terugbetaald. Bijvoorbeeld : kosten voor inentingen, een afzonderlijke bijstandsverzekering, enz… Alleen het ondertekenen van een bestelbon is niet voldoende om aanspraak te maken op een vergoeding. U moet een bedrag gestort hebben. En dit bedrag ontvangt u dan terug.
Al op uw bestemming?
Het Garantiefonds regelt de praktische beslommeringen, zodat de reis kan verder gezet worden. Ofwel keert u veilig terug naar huis. Hoe alles verloopt, hangt af van de situatie. In elk geval primeert het comfort en de veiligheid van de reiziger.
ALLE JOSIVO REIZEN GAAN DOOR
ONDER DE VERGUNNING VAN REISORGANISATORS
DIE EEN GFG® LABEL HEBBEN
EN DUS AANGESLOTEN ZIJN BIJ HET GARANTIEFONDS REIZEN